زایمان طبیعی بعد از سزارین( وی بک)

خواندن این مطلب

9 دقیقه

زمان میبرد!

همه چیز درباره زایمان طبیعی بعد از سزارین (وی بک)

زایمان طبیعی بعد از سزارین (وی بک) چیست؟

 

شرایط زایمان طبیعی بعد از سزارین به موارد زیادی بستگی دارد|زایمان طبیعی بعد از یک سزارین امکان پذیر است اما قبل از وی بک باید حتما این مقاله را مطالعه کنید|مرکز مشاوره میلاد اولین مشاور تخصصی وی بک در قم

اگر فرصت مطالعه مقاله را ندارید، می توانید به فایل صوتی آن گوش دهید:

آیا امکان زایمان طبیعی بعد از سزارین وجود دارد؟

در طب زنان، به زایمان طبیعی بعد از سزارین، (وی بک) Vaginal birth after Cesarean VBAC گفته می شود. بسیاری از مادرانی که تجربه ی یک بار زایمان سزارین داشته اند، میتوانند برای زایمان بعدی خود، کاندیدای وی بک باشند. اما از کاندید شدن، تا انجام موفق زایمان طبیعی بعد از سزارین، فاصله ی زیادی وجود دارد. برخی از مادرانی که خواستار زایمان وی بک هستند؛ موفق به انجام آن نمی‌گردند.

از طرفی عوامل مختلفی نیز بر انجام زایمان طبیعی بعد از سزارین، موثر می باشند. اولویت اصلی درمانگر، حفظ  نمودن سلامتی مادر و جنین است.

هرچند که انجام وی بک مزایای زیادی دارد؛ اما همیشه انتخاب مناسبی نیست. مامای شما وظیفه ی بررسی مزایا و معایب زایمان طبیعی بعد از سزارین را به عهده دارد؛ تا تعیین کند میتوانید وی بک را انتخاب کنید یا خیر. به همین سبب مادر، باید درباره ی جنبه های مثبت و منفی شرایط زایمان طبیعی بعد از سزارین اطلاعات کافی کسب کند.

همین حالا تنها با یک کلیک از مشاوره و شرایط بی نظیر وی بک در قم مطلع شوید.

 

ویزیت آنلاین با خانم حوری سادات متفکریان اولین مشاور تخصصی وی بک در قم

برای گرفتن نوبت ویزیت حضوری میتوانید با شماره تلفن ۰۲۵۳۲۹۲۸۱۸۲ تماس حاصل نمایید.

یا با مراجعه به صفحه ی نوبت دهی آنلاین مرکز مشاوره مامایی میلاد نوبت خود را رزرو نمایید.

 

مرکز مشاوره مامایی میلاد، با کادر مجربی شامل پزشک متخصص زنان و مامای همراه، سابقه ی درخشان انجام موفق زایمان وی بک در قم را دارد.

در اینگونه موارد، تا لحظه ی انجام زایمان طبیعی، احتمال عدم موفقیت وی بک و انجام سزارین مجدد وجود دارد. در واقع بنا به دلایل بسیار زیادی، انجام وی بک در یک به یک مادران باردار، با آزمودن هر لحظه ی شرایط، پیش میرود و خانواده ها  نباید انتظار انجام صد درصدی زایمان طبیعی بعد از سزارین را داشته باشند.

زایمان طبیعی بعد سزارین ( وی بک)

زایمان طبیعی بعد از سزارین

انتخاب زایمان طبیعی پس از سزارین، نیازمند بررسی های دقیق، پیش از موعد زایمان، و در روز زایمان است. در واقع طی یک جلسه ی مشاوره مامایی مشخص میشود که مادر گزینه ی مناسبی برای وی بک است یا خیر. پس از آن شرایط جسمی مادر و جنین وظیفه ی تعیین روش زایمان را به عهده میگیرد.

در ویزیت اولیه برای تعیین شرایط زایمان طبیعی بعد از سزارین ، موارد زیر بررسی میگردد:

۱. بررسی کامل شرح حال مادر و سابقه ی پزشکی ، بارداری و زایمان قبلی

فقط مادرانی ک سابقه ی یکبار سزارین در گذشته را داشته اند؛ میتوانند برای وی بک اقدام نمایند.

۲. سنجش سلامت مادر و جنین

آزمایشات مربوطه، سونوگرافی و همچنین روش های بررسی سلامت جنین در این مرحله صورت میگیرد .

۳. بررسی فاصله ی سزارین قبلی تا زایمان فعلی

هرچه فاصله ی زمان سزارین تا وی بک، بیشتر باشد؛ خطر پارگی رحم کاهش و احتمال موفقیت زایمان طبیعی افزایش می یابد.

۴. بررسی علت سزارین قبلی

در صورتی که سزارین قبلی، دلیلی غیر از تنگی لگن داشته باشد، یا سزارین به خواست خود مادر(الکتیو) انجام شده باشد. معمولا میتوان بنا به شرایط، وی بک را در نظر داشت.

همانطور که گفته شد؛عبور جنین از کانال زایمان، وابسته به محیا بودن شرایط استخوانی (یعنی تنگ نبودن لگن) و مناسب بودن بافت نرم کانال زایمان میباشد. پس اگر موانع مادری زایمان طبیعی در بارداری قبلی منجر به انجام سزارین شده باشد؛ اکنون نیز برای پیشبینی موفقیت در زایمان طبیعی بعد از سزارین باید مجدد این موانع تحت سنجش قرار گیرند. مواردی مثل:

  • شکستگی یا ناهنجاری استخوان لگن
  • نوع و محل برش سزارین قبلی (در ادامه به این موضوع میپردازیم)
  • ناهنجاری در بافت نرم کانال زایمان ( رحم، دهانه ی رحم، واژن، بخش خارجی ناحیه ی تناسلی)

علل دیگر سزارین قبلی، ممکن است، وابسته به شرایط جنین بوده باشد. مثلا مواردی که ابعاد بزرگ بدن جنین، یا حالت قرارگیری بدن جنین، نسبت به بدن مادر، مانع زایمان طبیعی شده باشد. حتما میدانید که جنین طی دوران بارداری، میتواند در محیط رحم حرکت کرده و بچرخد. تغییر وضعیت بدن جنین، تا حوالی موعد زایمان، از نظر تعیین نوع زایمان، اهمیتی ندارد.

اما با نزدیک شدن به زمان وضع حمل، با کاهش مایع آمنیون، فضای جنین برای تحرک کاهش میابد. از طرفی، جنین در این زمان افزایش وزن مستمر را تجربه میکند. همزمانی این دو پدیده، بیش از پیش سبب کم شدن فضا برای چرخش میگردد. این وضع تا جایی ادامه میابد که میتواند سرنوشت روش زایمان را دستخوش تغییر کند. چرا که جنین با حالت عرضی، نمیتواند به روش طبیعی به دنیا بیاید.

بهترین حالت برای وضع حمل طبیعی، قرار گرفتنِ طولی بدن جنین است؛ به صورتی که سر پایین باشد. جنین هایی با حالت طولی که پاهایشان به سمت کانال زایمان است؛ فقط در شرایطی خاص و ویژه میتوانند به روش طبیعی به دنیا بیایند؛ و در اکثر این موارد وی بک گزینه ی مناسبی نیست.

در تصویر زیر مفهوم طولی و عرضی بودن محور بدن جنین به خوبی نمایش داده شده است. حال اگر یکی از وضعیت های جنینی، در بارداری قبلی موجب زایمان سزارین شده باشد؛ هیچ بعید نیست، دوباره وضعیتی مشابه زایمان قبلی سبب سزارین گردد.

زایمان طبیعی بعد سزارین ( وی بک)

جنین های دو یا چند قلو نیز، موجب ارجحیت پیدا کردن زایمان سزارین میگردند.

گفتنی است که برای عبور نرمال جنین از کانال زایمان، نباید مانعی سر راهش قرار گیرد. پس اگر جنین، به دلایلی مثل ناهنجاری های گوناگون، دچار تغییر حالت سر شده باشد؛ سر بزرگ جنین، مانع مهمی برای زایمان طبیعی و زایمان طبیعی پس از سزارین به شمار می‌رود.

 

 موانع جنینی زایمان طبیعی پس از سزارین

 

  • بزرگ بودن جثه ی جنین
  • دو یا چند قلویی
  • حالت قرارگیری محور بدن جنین در هفته های آخر بارداری
  • ناهنجاری های جنینی

همانطور که گفته شد؛ وجود هر مانعی بر سر راه عبور جنین از مجرای زایمان، میتوانید منجر به تغییر روش زایمان شود. گاهی این مانع فیزیکی، جفت است.

در بارداری پس از سزارین، یا پس از هرگونه برش قبلی روی رحم، جفت تمایل به لانه گزینی روی اسکار جراحی (جایی که قبلا برش خورده است) دارد. اگر برش عرضی جراحی، پایین ترین قسمت رحم صورت گرفته باشد؛ احتمال وجود جفت در این قسمت و ایجاد اشکال در عبور جنین وجود دارد. بنابرین، باید محل لانه گزینی جفت، بررسی گردد.

نکته ی دیگر اینکه، گاهی به طور طبیعی، جفت دقیقا روی سوراخ داخلی مجرای زایمان، لانه گزینه میکند. یا لبه ی آن روی مجرا قرار میگیرد. به این وضعیت، جفت سر راهی گفته میشود. یا با وجود لانه گزینی جفت، در محلی دور از کانال زایمان، بند ناف یا رگ های آن، با قرار گیری روی سوراخ داخلی دهانه ی رحم٬ مانعی برای عبور جنین از مجرای زایمان طبیعی، ایجاد مینماید. در این صورت مادر به هیچ عنوان توانایی زایمان طبیعی را نخواهد داشت.

موانع جفتی زایمان طبیعی پس از سزارین

 

  1. لانه گزینی جفت در قسمت تحتانی رحم
  2. جفت سر راهی
  3. بند ناف یا رگ سر راهی

همین حالا تنها با یک کلیک از مشاوره و شرایط بی نظیر وی بک در قم مطلع شوید.

ویزیت آنلاین با خانم حوری سادات متفکریان اولین مشاور تخصصی وی بک در قم

برای گرفتن نوبت ویزیت حضوری میتوانید با شماره تلفن ۰۲۵۳۲۹۲۸۱۸۲ تماس حاصل نمایید.

یا با مراجعه به صفحه ی نوبت دهی آنلاین مرکز مشاوره مامایی میلاد نوبت خود را رزرو نمایید.

۵. نوع و محل برش سزارین

اگر سزارین با برش عرضی (یعنی برشی افقی در پایین ترین قسمت شکم) انجام شده باشد؛ با بررسی های بیشتر شاید بتوان اجازه ی وی بک را داد.

در صورتی که مادر، سابقه ی سزارین، با برش عمودی را داشته باشد؛ نمی تواند کاندیدای وی بک باشد. زیرا در این موارد، انقباضات رحمیِ زایمان طبیعی، خطر پارگی رحم، در محل برش سزارین قبلی را بسیار تقویت می نماید.

از آنجا که پارگی رحم و خونریزی شدید ناشی از آن، یکی از بزرگترین نگرانی ها در وی بک به شمار رفته؛ و می تواند آسیب های بسیاری برای مادر و جنین، به همراه داشته باشد؛ انتخاب سزارینِ مجدد، در دستور کار قرار میگیرد.

اما یک نکته ی مهم! موفقیت زایمان وی بک را، پیش از موعد زایمان نمیتوان به طور قطعی مشخص کرد. با وجود اینکه تیم مامایی، سنجش همه ی شرایط را، قبل از روز زایمان، به طور تمام و کمال انجام میدهند؛ اما تا لحظه ی شروع زایمان طبیعی، وضعیت مادر و جنین، در تحقق وی بک موثر می باشد.

موارد موثر بر شرایط زایمان طبیعی بعد از سزارین در روز زایمان

  • مدت زمانی که میتوان به زایمان طبیعی امید داشت محدود به روزی است که نه ماه کامل بارداری طی شود.

جمله بالا، به این معنا است که، نمیتوان زمانی بیشتر تاریخ روز پایان دوره ی نه ماه ی بارداری، برای شروع انقباضات، به مادر فرصت زایمان طبیعی داد. اگر دردهای زایمانی خود به خودی، در این تاریخ یا پیش از آن، آغاز نگردند چاره ای جز سزارین مجدد نیست.

اما سوال مهمی که پیش می آید این است :

  • آیا میتوان از آمپول فشار، یا همان روش های القای زایمان، برای وی بک استفاده کرد؟

خیر.

در زایمان وی بک، استفاده از روش های دارویی القای زایمان جایگاهی ندارد. و استفاده از آمپول فشار در این مورد مجاز نیست. دلیل آن هم واضح است؛ خطر پارگی رحم با استفاده از آمپول فشار، برای زایمان وی بک بسیار بالا میرود.

 نکته ی طلایی که هر مادر کاندید وی بک باید بداند!

نقش مامای همراه در زایمان طبیعی بعد از سزارین

نکته این است که، برای القای زایمان، و تحریک رحم به شروع انقباضات زایمانی، روش های دارویی تنها راه حل نیستند. اینجا دقیقا نقطه ای است که، یکی از مهم ترین وظایف مامای همراه کاربرد خود را نشان میدهد.

مامای همراه با بهره گیری از طب مکمل، روش های غیر دارویی زیادی، که میتواند به اندازه ی آمپول فشار موثر عمل کنند را، به کار میگیرد. مثل تکنیک های ماساژ یا بهره گیری از طب فشاری

همچنین از تاثیر بسزای کلاس های آمادگی برای زایمان غافل نشوید! جهت خرید دوره کامل آمادگی برای زایمان کلیک کنید.

انتخاب تیم زایمان بر شرایط زایمان طبیعی بعد از سزارین بسیار اثرگذار است. مرکز مشاوره مامایی میلاد با انجام ده ها مورد موفق، وی بک در قم ، سال ها، پرچمدار موفقیت زایمان طبیعی بعد از سزارین بوده است. این مرکز مامایی، با تعلیم مستمر اعضای تیم درجه یک خود، و بهره گیری از دانش و تجربه ی متخصصین خوش‌نام و با سابقه، سپری کردن یک زایمان طبیعی ایمن و آسان را، به مادرانی که قصد زایمان طبیعی بعد از یک سزارین را دارند، هدیه مینماید.

راهنمایی های سرکار خانم حوری سادات متفکریان، در طی مراقبت های بارداری، نقشه ی راه رسیدن به زایمانی آسان را، در اختیار مادران باردار، قرار میدهد. ضمن اینکه، دیگر اعضای تیم مامایی مرکز مشاوره میلاد، با دوره های گوناگون، وظیفه ی تعدیل شرایط جسمی و روحی مادر را به انجام رسانده؛ تا مادر، هرچه بیشتر، به هدف آرامش و سهولت در زایمان طبیعی، نزدیک گردد.

همین حالا تنها با یک کلیک از مشاوره و شرایط بی نظیر وی بک در قم مطلع شوید.

ویزیت آنلاین با خانم حوری سادات متفکریان اولین مشاور تخصصی وی بک در قم

نویسندگان : حوری سادات متفکریان، زهرا عسگریان

 

 

 

درباره نویسنده



نویسنده
mamaadmin

نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید