درد هنگام نزدیکی

خواندن این مطلب

5 دقیقه

زمان میبرد!

درد هنگام نزدیکی نشانه چیست؟

درد هنگام نزدیکی نشانه چیست؟

درد هنگام نزدیکی یا دیسپارونیا یعنی حین برقراری رابطه جنسی یا بعد از آن، درد در ناحیه تناسلی ایجاد شود که می تواند یک یا چند مورد از موارد زیر را داشته باشد:

  1. درد شدید در ناحیه تناسلی و یا سوزش آن
  2. احساس درد با داخل شدن هرگونه جسمی داخل واژن از جمله تامپون
  3. کاهش میل جنسی و عدم رسیدن به ارگاسم به دلیل وجود درد

این درد می تواند کیفیت روابط جنسی را تحت تاثیر قرار دهد و رابطه ای که باید سراسرلذت و آرامش باشد به رابطه ای تلخ و پر از تنش تبدیل شود. بنابراین علل، عوامل و درمان موثر آن را باهم میخوانیم تا آگاهی بهتری نسبت به آن داشته باشیم.

علل جسمی درد هنگام نزدیکی 

1- چند روزه حین رابطه حس میکنم واژنم خیلی خشکه و اصلا خیس نمیشه. دردم هم بیشتر شده.. چیکار کنم؟

جالب است بدانید هنگام نزدیکی از یک سری غددی که در واژن وجود دارد مایعی ترشح میشود که مسیر واژن را لغزنده و از درد حین رابطه جلوگیری میکنند. حالا اگر این ترشحات به دلایلی از جمله کافی نبودن معاشقه قبل رابطه، داروهایی مثل داروهای ضد افسردگی، آنتی هیستامین ها و قرص های ضد بارداری و کاهش هورمون استروژن، کاهش پیدا کند منجر به خشکی واژن و درد بیشتری خواهد شد. اما لازم نیست نگران باشید؛ برای هرکدام از عللی که گفته شد راهکارهایی وجود دارد.

 اگر معاشقه کافی ندارید لازم است برای اینکه لذت بیشتر و درد کمتری تجربه کنید حداقل 33 دقیقه قبل از شروع آمیزش، به تماس و لمس مشغول شوید. و یا از لوبریکانت ها و روان کننده ها استفاده کنید.

 اگر داروهایی مانند آنتی هیستامین و ضد افسردگی مصرف میکنید میتوان با نظر پزشک و تغییر دارو از عارضه ی خشکی واژن پیشگیری کرد.

 اگر دچار کاهش هورمون استروژن شده اید؛ به طور مثال در دوران یائسگی به سر میبرید و یا به تازگی آن را پشت سر گذاشته اید، نیاز است طبق صلاحدید پزشک از یک سری استروژن های موضعی استفاده کنید.

2- من تازه ازدواج کردم اما نمیزارم همسرم نزدیکی کنه و نزدیکی هامون خیلی دیر به دیره.. چیکار کنم؟!

واژینیسموس از نگاه علمی یعنی عضلات کف لگن به شکل غیر ارادی دچار انقباض می شود. و به عبارتی ساده تر یعنی فرد کنترل عضلات کف لگن را در دست ندارد و ناخودآگاه خود را حین رابطه سفت میگیرد.
راهکارش چیست؟
با مراجعه به متخصص این حوزه ابتدا علت اصلی ترس از رابطه مشخص می شود و به مرور، با گذراندن جلسات درمانی، فرد به نفوذ بدون درد اجازه می دهد. بنابراین شرکت در جلسات مشاوره نیز می تواند بسیار کمک کننده باشد.

حوری سادات متفکریان در مرکز مشاوره مامایی میلاد تنها در 3 جلسه حضوری و یا آنلاین، واژینیسموس شما را به شکل کاملا تضمینی و بدون هیچ گونه روش تهاجمی، درمان می کند. کافیست به ما اعتماد کنید…

درمان قطعی واژینیسموس فقط با سه جلسه مشاوره

 

 

یک سری از آسیب ها اگر به ناحیه تناسلی وارد شوند میتوانند عاملی برای درد هنگام نزدیکی باشند. از جمله ختنه ی ناحیه تناسلی زنانه، جراحی های قبلی که بر روی لگن انجام شده اند و همچنین آسیبی که حین تصادف متوجه فرد میشود.

4- آیا التهاب یا عفونتی وجود دارد؟!

زمانی که اطراف دهانه ی واژن دچار التهاب میشود (وستیبولیت) ، عفونت های مخمری، واژن را درگیر میکنند، دستگاه ادراری درگیر عفونت میشود و یا عفونت های منتقله از راه جنسی (STI) فرد را مبتال می کنند، همه و همه مقدمه ای هستند جهت ایجاد درد حین رابطه جنسی
راهکارش چیست؟
بهداشت ناحیه تناسلی را رعایت کنید و یک سری معاینات پزشکی منظم انجام دهید تا اگر هم مبتلا به عفونت بودید زودتر درمان را شروع کنید.

5- ناحیه تناسلی من بعد از برخورد با کاندوم همسرم خیلی میسوزه و اذیتم میکنه.. دلیلش چیه؟!

از خشکی پوست و حساسیت به کاندوم و لباس و مواد شوینده بگیرید تا بیماری های پوستی مختلف مثل لیکن پلان یا لیکن اسکلروز می توانند زمینه ساز این نوع درد باشند.

6- آیا ناهنجاری یا اختلالی از زمان تولد وجود دارد؟

لازم به ذکر است اختلالاتی از جمله عدم رشد کامل واژن هم جزء این موارد میباشد.

7- آیا فرد قبلا اقدامات درمانی از جمله جراحی، در این ناحیه انجام داده است؟

برخی از درمان هایی که برای سرطان انجام میشوند مانند پرتودرمانی، عمل برداشتن رحم یا همان هیسترکتومی از جمله اقدامات درمانی موثر در بروز درد حین رابطه هستند.

8- آیا بیماری هایی از جمله کیست تخمدان هم می تواند منجر به بروز درد هنگام نزدیکی شود؟

جالبه این رو هم بدونید که برخی از بیماری ها مثل ملتهب شدن دیواره ی مثانه به علت عفونت های باکتریایی، اندومتریوز (وجود بافت رحم در دیگر مناطق بدن) ، فیبروئید رحم، سندرم روده تحریک پذیر یا IBS، کیست تخمدان، پرولاپس یا افتادگی رحم داخل واژن و بیماری های التهابی لگن میتوانند رابطه را دردناک کنند.

جهت آشنایی بیشتر با اختلال واژینیسموس می توانید مقالات زیر را بخوانید:

و حالا اگر موافق باشید به سراغ بررسی علل روانشناختی درد هنگام نزدیکی میرویم.

علل روانشناختی درد هنگام نزدیکی 

9- من قبل از شروع رابطه استرس دارم تا بعدش و خیلی هم رابطه هام دردناکه.. بخاطر چیه؟!

علل روانشناختی درد حین نزدیکی از جمله علل بسیار مهم و شایع درخصوص رابطه دردناک است.
به چند مورد از این علل در زیر اشاره می کنیم:

1- اضطراب، افسردگی و ترس از رابطه منجر به کم کردن میل جنسی و ایجاد خشکی در واژن
2- استرس منجر به سفت کردن عضلات کف لگن توسط فرد و ایجاد درد
3- سابقه سوء استفاده جنسی یا خشونت حین رابطه

اگر حتی یکی از این علل روانشناختی را دارید میتوانید با مراجعه به یک روانشناس یا فردی متخصص، برای همیشه درد را از روابط جنسی خود دور کنید. با مراجعه به مرکز مشاوره مامایی میلاد با بیش از 10 سال سابقه در درمان واژینیسموس، برای همیشه با درد حین رابطه جنسی خداحافظی کنید و لذت رابطه را بچشید!

درمان قطعی واژینیسموس فقط با سه جلسه مشاوره

بنابراین روابط جنسی یکی از مسائل مهم زندگی زناشویی است که اگر به خوبی و به دور از درد انجام شود می تواند باعث ایجاد محبت بیشتر بین زن و شوهر و در نتیجه سازگاری و رضایتمندی بیشتری در زندگی زناشویی شود.

پس زوج های عزیز! به این مسئله حتما اهمیت دهید و اگر روابطتان از کیفیت خوبی برخوردار نیست از همین امروز اقدام کنید. حوری سادات متفکریان در مرکز مشاوره مامایی میلاد آماده ی کمک به شما زوجین عزیز می باشد. کافیست به ما اعتماد کنید…

نویسندگان: حوری سادات متفکریان، زهرا عسگریان

 

درباره نویسنده



نویسنده
mamaadmin

نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید